Oslogeek.no

Majorstukrysset i 1939 og 2019

Majorstukrysset i 1939. Hjørnegården i Majorstuveien 38 er siden revet.

I dag tar vi turen opp til trafikknutepunktet Majorstukrysset. Vi står på trappene til Majorstuhuset og retter blikket sørvestover langs Kirkeveien. ⁣

Før murgårdene ble oppført her på slutten av 1800-tallet var dette området en del av Samsonløkken hvor det på 1870-tallet var en liten trehusby bestående av sju hus som ble oppført i hui og hast før murtvangen kom til området med byutvidelsen i 1878. Husene ble revet utover 1900-tallet, og i dag står ingen igjen. ⁣

Den mest iøynefallende forskjellen mellom det gamle og nye bildet er at bygget i midten av bildet med hjørnetårnet, Majorstuveien 38, ikke finns lenger. Gården fra 1890-tallet ble for det meste revet i løpet av kun én aprilnatt i 1963 og erstattet med dagens bygg fra 1964. Den gamle gården huset blant annet kontorer for Kristiania Elektriske Sporvei, som i 1894 åpnet Nordens første elektriske sporveislinje, Briskebylinjen, fra Jernbanetorget til Majorstua. ⁣

En av årsakene til at rivingen av bygningen ble godkjent var at det utskutte hjørnet skapte en flaskehals langs Kirkeveien. Det nye bygget ble trukket lenger tilbake fra gata i linje med resten av gårdene i kvartalet, og dermed ble trafikkforholdene lettet. ⁣

Majorstukrysset før og nå

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email