Oslogeek.no

Trikker i krysset Akersgata og Grensen

Trikker er flotte og en essensiell del av bybildet i Oslo. Derfor tar vi for oss enda et trikkebilde i dag. Denne gangen befinner vi oss i Akersgata på begynnelsen av 1900-tallet, og ser to trikker som møtes i et bymiljø som er betydelig forandret siden den gang. ⁣

Til høyre ser vi trikken mot St. Hanshaugen. Denne betjente linjen Sagenelinjen hvor trikkene på denne tiden vekslet mellom å stoppe ved Sagene og St. Hanshaugen. Til venstre ser vi Kampenlinjen som kjørte i motsatt retning. Begge linjene ble betjent av Kristiania Sporveisselskab (Grønntrikken), som sammen med Kristiania Elektriske Sporvei (Blåtrikken) var de to selskapene som kjørte trikk i byen. Disse ble i 1924 slått sammen til AS Kristiania Sporveier. ⁣

Ellers er det mye annet som har forandret seg i bybildet siden det gamle bildet ble tatt. Helt til venstre ser vi gamle Akersgata 45 som ble revet på begynnelsen av 1960-tallet og erstattet med Backegården. ⁣

Neste bygning er Grensen 17 som stod ferdig i 1901. Den erstattet en bygning fra 1891 som brant ned i 1899. Bygningen fikk store skader under en sabotasjeaksjon utført av Oslogjengen mot den nazistiske Arbeidstjenesten den 7. juni 1944. På begynnelsen av 1970-tallet ble det foretatt betydelige ombygninger, som blant annet førte til tap av det markante hjørnespiret. ⁣

Rett fram ser vi gamle Grensen 15 som ble revet på midten av 1930-tallet. Bygningen ble ersattet av Eindride Slaattos funkisbygg fra 1938 som står der den dag i dag. ⁣

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email